align=bottom
گروه مدیریت شهری: علی حامد مقدم برای اهالی رسانه شهر مشهد نام آشنایی دارد. مدیر کل سابق روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد و  مدیر عامل سابق موسسه شهرآرا این روزها مشغول تدریس در دانشگاه ها و ارائه مشاوره به وزیر راه و شهرسازی است. وی که در روز پایانی آذرماه ۹۲ مسئولیت موسسه شهرآرا را به فرد دیگری واگذار کرد، پس از حدودا ۲۰ ماه سکوت خود را شکست و در گفت و گویی تفصیلی با سایت خبری مشهد تریبون در خصوص ابزارهای اطلاع رسانی مدیریت شهری و ارزیابی نحوه بهره گیری از آن ...
در گذشته و حال به گفت و گو پرداخت. بخش اول مصاحبه حامد مقدم با مشهد تریبون در ادامه : علی حامد مقدم در ابتدا ضمن بیان اینکه دلیل سخن گفتن او تنها بهبود وضعیت شهر امام رضا (ع) است، اذعان داشت: نمیخواهم در این مصاحبه فرد یا گروه خاصی را خطاب قرار دهم و وارد حاشیه شوم اما اگز روزی لازم باشد در گفته های خودم اسم هم خواهم آورد. وی افزود: مشهد پیشانی نظام است و اگر انتقادی مطرح می شود در جهت دلسوزی برای کشور و شهر است و هیچ گاه به دنبال انتقادات مچ گیرانه نبوده ام. مشاور وزیر راه و شهرسازی با ورود به بحث اصلی مصاحبه، اذعان داشت: در برنامه ریزی رسانه ای و مدیریت افکار عمومی برای تعیین ابزار یک مقدمه و موخره وجود دارد به طوریکه قبل از انتخاب ابزار باید مخاطب و بعد از آن محتوا مشخص گردد....

گروه های مختلف جامعه برای اطلاع رسانی در نظر گرفته شوند

مقدم اظهار داشت: برای اطلاع رسانی در مدیریت شهری باید اول گروه های مختلف جامعه هدف را در نظر گرفت و بعد از آن متنساب با روحیات و سلایق هر قشر از ابزاهای خاص آن گروه استفاده کرد، به طور مثال ابزار اطلاع رسانی برای یک دانش آموز با یک استاد دانشگاه متفاوت است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ابزارهای قدیمی و نوین برای اطلاع رسانی به مردم وجود دارد، بیان کرد: ابزارهای قدیمی شامل روزنامه و صدا و سیما است و رسانه های نوین هر روز در حال تغییر هستند که در این بخش استفاده کنندکان تکنولوژی خود رسانه تولید می کنند.

مدیر  سابق روابط عمومی شهرداری مشهد افزود: برای ارزیابی عملکرد اینجانب می توانید از اساتید برجسته رسانه و ارتباطات کشور از جمله اساتیدی همچون دکتر شکرخواه و دکتر نمک دوست سوال کرد و نظرات این اساتید را ملاک قرار داد اما استنباط شخصی بنده از سخنان این اساتید این است که مدیریت روابط عمومی شهرداری و شهرآرا را در دوره اینجانب بسیار موفق می دانند و همواره در کلاس های خود از این دوره مدیریتی به عنوان نمونه موفق مثال می زنند.

مقدم با بیان اینکه اداره روابط عمومی شهرداری مشهد در زمان مدیریت اینجانب در حوزه ارتباطات در هر جشنواره ملی و بین الملل که شرکت کرد توانست رتبه اول را بدست آورد، اذعان داشت: این امر نشان دهنده کار علمی و تخصصی ما است که اساتید همواره کار ما را موفق دانسته اند.

رضایت بسیار بالای مردمی از شهردار سابق

این دکترای برنامه ریزی شهری با بیان اینکه بعد از اساتید که نظر تخصصی می دهند ملاک دوم را باید نظر مردم قرار داد، افزود: شما بروید بررسی کنید که رضایت عمومی مردم از عملکرد ۷ سال گذشته مدیریت شهری مشهد در چه حدی است، همان طور که میدانید مجموعه های مختلف در این خصوص نظرسنجی کردند که ما در همه نظرسنجی ها رضایت بسیار بالای مردمی را داشته ایم.

مقدم خاطر نشان کرد: حتی در نظر سنجی هایی که گروه های مخالف شهردار سابق انجام میدادند ما رضایت بسیار بالا داشتیم که این نشان دهنده عملکرد مثبت آن مقطع همراه با اطلاع رسانی صحیح است.

مدیر سابق موسسه شهرآرا در ادامه با اشاره به اینکه نارضایتی عمومی از عملکرد فعلی مدیریت شهری را باید بسیار عمیق تحلیل کرد، اظهار داشت: وقتی ذائقه مدیر شهر با ذائقه مردم متفاوت است، حال اگر آن مدیر دستش را تا آرنج در عسل کند و در دهان مردم کند باز هم مردم ناراضی هستند.

شورای چهارم انتظار سنجی علمی را مدنظر قرار نداد

وی با طرح این پرسش که چرا مردم قبل از حضور مهندس پژمان ناراضی بودند و بعد از آن راضی شدند، بدین شکل به آن پاسخ داد: شهردار سابق برنامه ریزی، تخصیص بودجه و کار اجرایی خود را مطابق ذائقه مردم انجام میداد و این برنامه ریزی را ما به عنوان روابط عمومی برای وی انجام میدادیم.

مقدم در توضیح گفته فوق، بیان کرد: ما برای اولین بار در کشور نیازسنجی بسیار گسترده ای جهت سنجش ذائقه مردم انجام دادیم و نتیجه آن را به شهردار منتقل کردیم تا برنامه ریزی شهری بر اساس آن صورت بگیرد به طور خلاصه می توان گفت رضایت مندی مردم از شهردار گذشته به دلیل برنامه ریزی مدیریت شهری بر اساس ذائقه مردم بود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بنده حدود ۷ یا ۸ ماه در زمان شورای چهارم کار کردم و به عنوان وظیفه ام یک انتظار سنجی علمی توسط دکتر اکبری عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی انجام دادم و انتظارات مردم را بر اساس اولویت به اعضای شورا و شهردار جدید تحویل دادم و به آنها گفتم که اگر میخواهید رضایت مندی مردم را داشته باشید باید طبق این نقشه راه حرکت کنید.

مقدم ضمن بیان اینکه طبق این انتظار سنجی خواسته اول مردم موضوعات عمرانی و ترافیکی بود اما آقایان شورا اعلام کردند که پیام رای مردم به ما این است که در راستای انقلاب فرهنگی، کار فرهنگی کنیم،  ادامه داد: بنده که عمری کار فرهنگی کردم اصلا این حرف را قبول ندارم زیرا کمتر از یک دهم درصد فقط به این آقایان رای داده اند لذا این جریان خاصی محسوب نمی شود.

ساخت مسجد وظیفه شهرداری نیست

مدیر اسبق روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد با بیان اینکه عده بسیار قلیلی از مردم در فضای خاص ایجاد شده به این شورا رای داند، افزود: اعضای شورای چهارم و مدیریت جدید شهری طبق انتظارات مردم عمل نکردند و این امر موجب نارضایتی شده است.

این استاد دانشگاه اذعان داشت: مردم اعلام می کنند که خدمات عمرانی و ترافیکی برای ما اولویت دارد اما مدیریت جدید شهری به دنبال ساخت مسجد است البته ما دست آقایان را می بوسیم که مسجد می سازند اما ساخت مسجد که وظیفه شهرداری نیست.

وی خطاب به مدیریت شهری جدید گفت: بنده سرباز ولایت هستم و جانم را حاضرم برای غزه بدهم اما وظیفه شهرداری چیست؟ برای همین شهادت امام جعفر صادق (ع) ۶ شهید گمنام آوردند، شما بگویید شهرداری چه قدر در این حوزه کار کرد؟ چه قدر اطلاع رسانی صورت گرفت و چند تا بنر نصب شد؟ وظیفه آقایان گرامی داشتن شهدای خودمان هست یا اینکه با تمامی امکانات و تجهیزات رسانه ای به غزه، لبنان و سوریه بپردازند؟

مدیریت شهری بودجه را بر اساس خواسته های مردم خرج نمی کند

مدیر اسبق روزنامه شهرآرا خاطر نشان کرد: وظیفه شهرداری مشهد ارتقای سطح فرهنگی شهروندان و کاهش وندالیست است، حال سوال اینجاست که غزه و لبنان چه ربطی به فرهنگ شهروندی دارد؟ متاسفانه پول مردم شهر هزینه حوزه های سیاسی می شود بنابراین در شرایط فعلی باید بگویم که اطلاع رسانی مدیریت شهری بسیار غیر تخصصی، غیر حرفه ای و با اهداف پررنگ سیاسی انجام می شود.

مقدم در پایان اظهار داشت: به طور خلاصه باید گفت که مدیریت شهری بودجه مردم را بر اساس اولویت ها و خواسته های مردم خرج نمی کند و بخشی از این بیت المال در محل هایی هزینه می شود که اولویت مردم نیست.